استابلایزر چیست ؟

فهرست مطالب

1. استابلایزر چیست؟
2 . کاربرد استابلایزر چیست؟
3 . مز یت های استابلایزر
4 . انواع استابلایزر
5 . ویژگی های دستگاه استابلایزر چیست؟
6 . تفاوت بین محافظ و استابلایزر چیست؟

 

از آنجایی که نوسانات برقی و تغییر سطح ولتاژ خرابی های بسیار سنگین و پر هزینه ای به جا می گذارند، هر شخص باید بداند استابلایزر چیست و چه کارایی هایی دارد؟
استفاده از این تجهیز باعث می شود به مدارهای الکتریکی دستگاه های مختلف صدمه وارد نشود که برای این اتفاق باید با انواع آن آشنا باشید .
در این مقاله سعی داریم به بررسی کاربرد، انواع و عملکرد دستگاه استابلایزر بپردازیم

 

استابلایزر چیست؟ (stabilizer)

 

 

وظیفه استابلایزر (stabilizer) این است که نوسانات مربوط به ولتاژ را تثبیت نموده و برای مصرف کننده ارسال نماید . یکی از موثرترین عوامل در
خراب شدن وسیله های برقی این است که برق به صورت ناگهانی قطع و وصل شده و یا دچار نوسان شود . این موضوع می تواند قسمت های
حساس دستگاه هایی مانند موتور یا پاور را دچار آسیب نماید . از همین روست که برای مراقبت و محافظت از لوازم برقی و تثبیت ولتاژ دستگاه
هایی مانند لباسشویی، یخچال، اسپلیت و لوازم صوتی لازم است از استابلایزر استفاده شود .

شاید با این موضوع مواجه شده باشید که تولید کنندگان لوازم برقی، مسئولیت ایراداتی که ناشی از نوسانات برق است را در صورتی که از استابلایزر استفاده نشده باشد، نمی پذیرد . این یک حقیقت است که در بسیاری از مواقع هزینه هایی که از خسارات به دستگاه ها ناشی می شود، بسیار بیشتر از هزینه به کارگیری یک تثبیت کننده ولتاژ است . اکنون بررسی خواهیم کرد که استابلایزر چیست و چه کاربردی دارد؟

 

کاربرد استابلایزر چیست؟

از استابلایزر برای تمامی وسایل برقی و الکترونیکی می توان استفاده نمود تا از آن ها در برابر افت ولتاژ ناگهانی و نوسانات احتمالی برق جلوگیری
نموده و مانع ایجاد خسارات مالی و یا جانی شود

 

از این دستگاه تثبیت کننده ولتاژ در محیط های مختلفی به شرح زیر استفاده می کنند.

1. خطوط تولید و یا بسته بندی .
2 . آسانسور و بالابرهای صنعتی .
3 . به کار گیری در قسمت های مختلف بیمارستان به خصوص دستگاه های حساس پزشکی .
4 . مصارف نظامی .
5 . مورد استفاده در محیط های مسکونی و یا اداری .

 

مزیت های استابلایزر

مزایای استابلایزر به شرح زیر می باشد :
1 . همان گونه که پیش از این نیز اشاره شد، برق شهر نوسان ولتاژی دارد . از همین رو از استابلایزر برای ثابت نگاه داشتن ولتاژ استفاده می شود تا بتواند دوام و راندمان لوازم برقی را افزایش دهد .
2 . در صورتی که در اتصالات و یا مدارهای استابلایزر مسئله ای ایجاد شود، دستگاه به صورت خودکار، با کمک میکروکنترلری که داخل دستگاه ایجاد شده است، باعث قطع خروجی شده، از دستگاه مراقبت کرده و مانع بروز هر گونه مسئله ای برای آن می شود .
3 . هنگامی که ولتاژ برق دچار افت شود، باعث می شود که در نوع عملکرد لوازم برقی اختلال ایجاد شود و در کاهش قدرت و راندمان موتورها
تاثیر زیادی بگذارد . این موضوع باعث می شود که اتلاف انرژی ایجاد شده و میزان مصرف برق نیز افزایش یابد به طوری که گاهی در چنین شرایطی افزایش برق تا بیست و پنج درصد خواهد بود .
4 . می توان با استفاده از یک استابلایزر در مسیر برق ورودی ساختمان، تمامی سیم کشی های داخلی ساختمان و لوازم برقی موجود را در برابر نوسانات برق ایمن کرده و مراقبت نمود . همچنین این دستگاه می تواند در منطقه هایی که بر ق ضعیف است نیز به خوبی عمل کرده و مصرف انرژی را کاهش دهد .

 

انواع استابلایزر

دستگاه های تثبیت کننده ولتاژ برق یا همان استابلایزر به دو نوع تقسیم می شوند :
1 . در نوع اول دستگاه های استابلایزر رله ای قرار دارد که روش کار این نوع از تثبیت کننده ولتاژ بدین گونه است که دارای دقتی معادل 10ولت می باشد .
این دستگاه دارای آمپرهای 2 الی 32 آمپر است که در نوع خانگی به کار گرفته شده و در نوع صنعتی آن دارای نه الی بیست آمپر می باشد .


2. نوع دیگر استابلایزرها سرو ها هستند که دارای سیستم حلقوی بوده و برد آن ها میکروپروسسوری می باشد و می تواند با دقت 1 ولت تنظیم ولتاژ را داشته باشد . این دستگاه در انواع تک فاز و سه فاز تهیه و عرضه شده است . لازم به ذکر است که روی تثبیت کننده ولتاژSERVO نصب یک موتور انجام شده است تا مطابق ولتاژ خروجی، بتواند واریاک را چرخانده و باعث تنظیم ولتاژ گردد . این بدان معناست که به صورت مکانیکی از سطح ولتاژ نمونه گیری کرده و میزان ولتاژ خروجی را تحت کنترل قرار می دهد .

 

ویژگی های دستگاه استابلایزر چیست؟

اگر بخواهیم بدانیم دستگاه استابلایزر چیست می توان گفت این دستگاه تثبیت کننده ولتاژ، یک دستگاه کاربردی است که می توان ویژگی های
خاصی را در آن مشاهده نمود . از آن جمله وجود سیستم هشدار در این دستگاه است .

در شرایطی که بار مصرفی اضافه باشد آلارم خواهد داشت، این دستگاه می تواند هنگام اتصال کوتاه جریان دستگاه را قطع نماید . همچنین برای
ممانعت از پارازیت ها در ولتاژ خروجی فیلتر در آن ایجاد شده است . در این دستگاه کلید بای پس ایجاد شده است تا در زمان ضروری ورودی و خروجی، یک سره شوند . استابلایزر بدون صدا بوده و کمترین میزان اتلاف انرژی را دارد . این دستگاه تست عایق بیش از ۵ کیلو ولت دارد . این تثبیت کننده ولتاژ کاملا با استانداردهای برق ایران مطابقت داشته و می توان از آن در تمامی محیط های روباز یا سرپوشیده استفاده نمود . از طرفی استابلایزر توانایی کنترل میکروپروسوری فاز را به شکل جداگانه دارد . در صورتی که مصرف توان بالاتر از 2.8 باشد، جریان را به صورت خودکار قطع می کند . این دستگاه دارای دامنه اصلاح ولتاژ زیاد می باشد . جهت انتقال و جابجایی راحت تر این دستگاه، چرخ هایی تعبیه شده است . سیستم خنک کنندگی خودکار و فن هوشمند در تمامی مدل ها دارد . استابلایزر توانایی تنظیم کردن ولتاژ خروجی را به شکل درخواستی مابین 360 تا 400 ولت را خواهد داشت و دارای مدار الکتریکی با کنترل فیدبک می باشد.

 

تفاوت بین محافظ و استابلایزر چیست؟

برای آن که بررسی کنیم تفاوت بین محافظ و استابلایزر چیست، باید گفت محافظ تنها دارای یک برد الکتریکی است که هنگام نوسانات و تغییر در
ولتاژ، می تواند برق را قطع کند یا آن که به نوعی مدار تاخیر متصل شده و برای اتصال مجدد به برق شهری، در زمان مشخص شده عمل نماید .