سرج ارستر چیست؟ فیلم آموزش نصب سرج ارستر (برق گیر ) در تابلو برق

کاربرد سرج ارستر (surge arrester):

 

خط توزیع برق شاهد نوسانات مختلف ولتاژی خواهد بود. رعد و برق منبع اصلی نوسانات ولتاژ است. در هر ثانیه حدود 100 صاعقه به سطح زمین می زند. رعد و برق یک رویداد تصادفی و غیرقابل پیش بینی است.  منابع دیگر افزایش ولتاژ شامل نوسانات سوئیچینگ و اضافه ولتاژهای موقت است.

 

ولتاژهای سوئیچینگ اضافه ولتاژهایی هستند که در اثر تغییر شرایط عملیاتی در سیستم ایجاد می‌شوند و نوسان ولتاژ اصلی برای برقگیرهای کلاس ایستگاه هستند. نوسانات سوئیچینگ به دام انداختن انرژی و آزاد شدن متعاقب آن انرژی است. اضافه ولتاژهای موقت ناشی از خطاهای زمین در یک فاز است و ولتاژ در فازهای بدون خطا افزایش می یابد تا زمانی که خطا برطرف شود.

 

سرج‌ارستر چیست ؟

برقگیر یک ابزار یا وسیله‌ای است که برای محافظت از وسایل  الکتریکی  در مدارهای  جریان  متناوب (AC) به کار می‌رود. برقگیر وسیله ای محافظ برای محدود کردن ولتاژ تجهیزات با تخلیه یا دور زدن جریان برق است.

سرج ارستر (برقگیر) رعد و برق را جذب یا متوقف نمی‌کند بلکه رعد و برق را منحرف می‌کند، ولتاژ را محدود و از تجهیزات نصب شده به صورت موازی محافظت می‌کند.

صاعقه یک رویداد گذرا است, معمولاً در ۱ تا ۳۰ میکروثانیه - که ممکن است به ۱۰۰۰ ولت برسد. وقتی صاعقه به یک خط انتقال برق برخورد می‌کند می‌تواند یک افزایش بیش از ۱۰۰,۰۰۰ ولت را ایجاد کند.

و می‌تواند از طریق سیم‌کشی سیم‌های برق, کامپیوترها, باتری, روترها و تلویزیون و غیره را از بین ببرد که در آن زمان به برق وصل هستند. به طور معمول, دستگاه سرج ارستر  در  یک  ولتاژ  معین,  حدود  ۳ تا ۴  برابر  ولتاژ  برق  اصلی ایجاد خواهد شد و جریان را به زمین منحرف خواهد کرد.

برقگیرها کاربردهای زیادی دارند، از محافظت از خانه گرفته تا پست برق. آنها بر روی کلیدهای مدار داخل یک خانه مسکونی، داخل ترانسفورماتورها و پست ها و .... استفاده می‌شوند. استانداردهای سرج ارستر توسط استاندارد IEEE C62.11 و استاندارد IEC 60099-4 تعریف شده است.

 برخی از انواع سرج ارستر ممکن است جریان را جذب کرده و آن را به عنوان گرما آزاد کنند. آن‌ها عموماً با توجه به مقدار انرژی ( joules )که می‌توانند جذب کنند, درجه‌بندی می‌شوند.

 

 

انواع سرج ارستر (برقگیر) :

 

تفاوت بین نوع ۱، نوع ۲، و نوع ۳ حفاظت موج نوع ۱ مخلوط برق و برق‌گیرها را در مناطق unmetered به کار برد. آن‌ها باید الزامات سخت و سخت تری را برآورده کنند، چرا که قرار است آن‌ها در برابر تاثیرات حملات مستقیم رعد و برق محافظت کنند. تقاضا بر روی نرخ جریان مدار کوتاه در یک محیط نصب اصلی توزیع بسیار بالا است. به منظور دستیابی به این نیازها، تکنولوژی قدرتمند، مانند جرقه زدن تکنولوژی خلا، مورد نیاز است.

 

۲-دستگاه محافظ را با یک ظرفیت تخلیه پایین در ناحیه metered نصب کنید. آن‌ها به طور کلی در قفسه‌های کنترل ماشین یا کنترل ماشین نصب شده‌اند. این دستگاه‌های محافظ افزایشی باید قادر به تخلیه بیشتر اضافی ناشی از صاعقه غیر مستقیم یا عملیات سوییچینگ باشند، اما مجبور نیستند ضربه‌های مستقیم رعد و برق را کنترل کنند. فن‌آوری تخلیه با رفتار واکنش سریع - مانند فن‌آوری varistor - خود را در اینجا اثبات کرده‌است.

 

۳ دستگاه حفاظتی را با پایین‌ترین ظرفیت تخلیه، که به عنوان حفاظت از دستگاه هم شناخته می‌شود، نصب کنید، تا جایی که ممکن است به دستگاه نهایی نزدیک شوند. دستگاه‌های محافظ موج ویژه برای خطوط سیگنال مورد نیاز هستند. اینها هم چنین به سرعت در بالای دستگاه‌های انتهایی نصب می‌شوند تا محافظت شوند. این دستگاه‌ها در طیف وسیعی از طراحی‌ها در دسترس هستند تا مناسب محیط‌های مختلف نصب باشند. علاوه بر استاندارد DIN استاندارد DIN rail، محصولاتی برای نصب در سوکت و یا برای سوار شدن مستقیم بر روی یک هیات کریکت پاکستان وجود دارد.

 

 

از لحاظ فن‌آوری، نوع ۳ افزایش موج مشابه نوع ۲ است، که مبتنی بر varistors است، اما الزامات مربوط به ظرفیت تخلیه در مقایسه با نوع ۲، پایین‌تر هستند. ۲ / ۳ حفاظت موج در بالای همه کابل‌ها قرار داده‌شده که منجر به یک ساختمان از بیرون می‌شود.

در ویدئوی زیر نحوه نصب سرج ارستر رو تو تابلو برق میتونید مشاهده کنید :