تابلو برق الکتروموتور و پمپهای سه فاز و تکفاز
فایل PDF دانلودی این مطلب : تابلو برق الکتروپمپ 01.pdf
اولین قدم در مسیر ساخت تابلو برق الکتروموتورها :
توان موتور، جریان نامی، ولتاژ، نحوهی اتصال (ستاره – مثلث – مستقیم)، تعداد دور در دقیقه، که تمامی این اطلاعات روی پلاک حک شده است. مهمترین مورد برای الکتروموتور توان موتور (P) که به KW میباشد، که با داشتن این مطلب میتوانیم تمامی لوازم مورد نیاز برای راه اندازی موتور را محاسبه کنیم.
تابلو برق راه اندازی الکتروموتورها و الکترو پمپها را به سه دسته تقسیم میکنیم:
1) راه اندازی تک ضرب (تابلو برق تک ضرب)
تابلو برق تک ضرب متداول ترین نوع راه اندازی است و برای الکتروموتورهای تکفاز و سه فاز با توان کمتر از ۱۱ کیلو وات مورد استفاده قرار میگیرد.
- قطعات لازم برای تابلو برق موتورهای تک فاز:
1. فیوز محافظ (میتواند فیوز کاردی، مینیاتوری، کلید حرارتی و… باشد)
2.بیمتال ( کلید حرارتی )
3. کنتاکتور
- قطعات لازم برایتابلو برق موتورهای سه فاز تک ضرب :
1. فیوز محافظ (میتواند فیوز کاردی، مینیاتوری، کلید حرارتی و… باشد)
2. کنتاکتور
3. بی متال ( کلید حرارتی )
4. کنترل فاز
نکات مهمی که هنگام طراحی باید به آنها توجه داشت :
1. کلید محافظ بسته به نوع و کارکرد موتور، معمولا از ۱٫۵ تا ۲ برابر جریان موتور، بالاتر گرفته میشود.
2. به طور کلی اگر به روشهای فرمولی، محاسبه میکنید احتمال کمی تفاوت با جدول وجود دارد که میتواند به خاطر دلایل زیر باشد :
کسینوس فی – جریان اولیه و راه انداز موتورها (درمصارف مختلف جریانها فرق میکنند) – نوسان ولتاژ – دور موتور – ولتاژی که در جدول محاسبه شده ( 400 یا 380) و…
3. کنتاکتور را به علت کارکرد بالا (قطع و وصل زیاد) باید حتی المقدور ۱٫۵ تا ۲ رنج نسبت به نوع کارکرد و تعداد ضربات آن بالاتر در نظر گرفت.
2) راه اندازی دو ضرب (ستاره – مثلث)
برای کم کردن جریان راه انداز موتورهای با قدرت بالا استفاده میشود. که ابتدا موتور به حالت ستاره شروع بکار میکند و پس از رسیدن به دور نامی خود، به حالت مثلث در میآید.
برای مشخص شدن این نوع اتصال باید به پلاک موتور توجه کرد.
~۲۲۰/۳۸۰ بصورت ستاره – مثلث
~۳۸۰/۶۶۰ بصورت ستاره – مثلث
~۳۸۰ بصورت ستاره – مثلث
~۶۶۰ بصورت ستاره – مثلث
قطعات لازم برای موتورهای ستاره – مثلث (کنتاکتوری) :
1. کنتاکتور ۳ عدد
2. بی متال ( کلید حرارتی )
3. کنترل فاز
4. تایمر
5. فیوز محافظ (میتواند فیوز کاردی، مینیاتوری، کلید حرارتی و … باشد)
هنگام طراحی به چند موارد باید توجه داشت :
1. بهتر است برای محافظت، از کلید حرارتی (برای حفاظت کل مدار) و هم بیمتال، (برای حفاظت خط اصلی) استفاده شود.
2. در مدارات ستاره – مثلث، جریان کل موتور، روی دو خط : “اصلی و مثلث”، تقسیم میشود یعنی هر خط ۰٫۵۸ آمپر کل جریان موتور را تحمل میکند. کلید محافظ (فیوز) حدودا ، ۲٫۲ برابر توان (kw) موتور باشد.
3) راه اندازی نرم (کنترل دور، سافت استارتر)
در برخی از موارد ضربه ناشی از استارت اولیه ممکن است به سیستم صدمه بزند. یا نیاز به کنترل دور موتور باشد، به همین خاطر از راه اندازی نرم استفاده می شود. این نوع راه اندازی توسط درایو های و سافت استارتر انجام میشود.