تولید انرژی برق از خط انتقال آب شرب

تولید انرژی پاک

تولید پراکنده انرژی الکتریکی از اهدافی است که مدتها مورد توجه بوده است. در ادامه این مطلب با ما باشید تا با یکی از روش هایی که میشه انرژی پاک و رایگان تولید کرد آشنا بشیم :

 

ایده کار :

خطوط انتقال آب گستردگی بسیار بالایی دارد. معمولا در همه مناطق ما یک منبع و مخزن ذخیره داریم و خطوط انتقالی که آب را از این مخازن به مصرف کننده‌ها می‌رسانند.

در نتیجه با توجه به گستردگی خطوط انتقال لوله‌های آبرسانی و موقعیت جغرافیایی و پستی بلندی‌های طبیعی در مسیرهای لوله‌های خطوط انتقال آب حجم عظیمی از انرژی در این خطوط تولید می‌گردد.

در برخی موارد، فشار داخل لوله های انتقال آب به علت توپوگرافی منطقه به حدی بالا می‌رود که از شیرهای فشار شکن برای تعدیل و خنثی سازی نیروی فشار اضافی و جلوگیری از ترکیدگی و شکستگی شبکه‌ها ضروری است.

در واقع ما انرژی بوجود آمده را باید به نحوی تبدیل و تغییر دهیم تا مانع از آسیب خطوط انتقال گردد. به بیان دیگر ما انرژی بوجود آمده را هدر می‌دهیم.

 

چشم انداز:

ایده تولید توربین‌های مورد بحث ما از همین نقطه بوجود آمده که به جای هدر دادن انرژی از آن بهره ببریم. با توجه به هزینه‌های روز افزون انرژی، آلودگی‌های زیست محیطی، رشد جمعیت و ... استفاده انرژی‌های پاک باید هر بیشتر مد نظر ما قرار بگیرند.

 امروز با این نگاه و با استفاده از توربین‌های آبی ویژه در مسیر‌های مناسب خطوط اتقال آب می‌توان با استحصال انرژی الکتریکی از خطوط انتقال آب شرب، از برقی که تاکنون به هدر می‌رفته بهره برداری کرد.

با بررسی های انجام گرفته و با توجه به وجود فشارشکن‌ها، بطور بالقوه توانایی تامین برق از طریق میکروتوربین‌های آبی وجود دارد. این بررسی‌ها نشان می‌دهد در صورت استفاده امکان تامین میزان قابل توجه انرژی الکتریکی پاک بدون سوخت برای منازل مسکونی و محوطه تاسیسات آبرسانی بوجود می‌آید.

 

برای آشنایی با نحوه عملکرد این توربین ها از شما درخواست میکنم ویدئوی زیر رو ببینید :

 

 

 

متاسفانه استفاده از انرژی‌های پاک در کشور ما تا کنون به طور مستمر و قوی مورد توجه نبوده. این در حالی است که در کشور ما اقلیم مناسب برای استفاده انواع این انرژی وجود دارد.

از طرف دیگر با توجه به مشکل کمبود آب که در سال‌های اخیر به طور گسترده و سراسری در کل کشور، رفتن به سمت انرژی‌های پاک اجتناب ناپذیر می‌نماید. امیدواریم که مسئولین امر هر چه زودتر برنامه‌های لازم این زمینه را به طور مستمر و کارامد در دستور کار قرار دهند.

 

و با توجه شرایط مشابه کشور ما (خطوط انتقال گسترده انتقال آب و پستی بلندی) شاید تولید انرژی از طریق توربین‌های داخل خطوط لوله بتواند راهکار مفیدی باشد و بتوانیم از انرژی‌های رایگان و پاک بهره بسیار بیشتری ببریم .