جی بی (JB) یا جانکشن باکس ( Junction Box ) چیست ؟ کاربرد جانکشن باکس ( Junction Box ) چیست؟

جانکشن باکس (Junction Box) چیست؟ کاربرد جانکشن باکس (Junction Box) چیست :

 

 

اگر در زمینه برق فعالیت دارید احتمالا اسم جانکشن باکس (Junction Box) یا به اختصار جی بی ( J B) به گوش شما خورده است. جعبه تقسیم  (Junction Box)  یا جعبه اتصال در ساخت و ساز ساختمان و صنعت برق استفاده می‌شود. این جعبه شامل یک جعبه مکعبی شکل است که حفاظت و مانع امنیتی را برای اتصالات سیم برق و یا کابل برق فراهم می‌کند. بیشترین کاربرد جعبه تقسیم برق که عموم افراد برقی با آن آشنا هستند در تأسیسات الکتریکی و یا به زبان ساده در برق‌کشی ساختمان های مسکونی و تجاری و صنعتی است.

برای توزیع هادی ها و تجمیع مقطعی و محافظت از سیم برق یا کابل برق از جعبه تقسیم استفاده می شود. در ساختمان ها ی مسکونی و تجاری و کارخانه ها و صنعت بدلیل وجود شبکه توزیع برق می توان از جعبه تقسیم برق استفاده کرد. بدلیل کاربرد زیاد جعبه تقسیم برق در بسیاری از پروژه ها جنس جعبه تقسیم برق متناسب با محیط فلز یا غیر فلز یا  ضد آب و یا ضد انفجار باشند.

 

هدف از به کار بردن جعبه تقسیم برق ایجاد یک محیط امن برای هادی ها یا سیم وکابل برق هایی است که در طول ساختمان نیاز به تعویض مسیر و تجمیع و انشعاب به نقاط دیگر را دارند. جعبه تقسیم برق اصولا دارای درپوش است. درپوش باعث می شود که جعبه تقسیم برق بتواند از سیم یا کابل های برق محافظت کند. این درپوش، جعبه تقسیم برق را از دسترس محیطی به درون آن حفظ می کند. پوشش جعبه تقسیم برق می تواند مانع عبور گرد و خاک و رطوبت به داخل آن شود.

 

در انتخاب یک جعبه ‌تقسیم برق چه مواردی باید در نظر گرفت :

  • جنس بدنه و درب جعبه ‌تقسیم برق
  • ابعاد جعبه ‌تقسیم برق
  • درجه حفاظت ‌تقسیم برق
  • روش نصب ‌تقسیم برق

 

انواع جی بی ( J B) ازلحاظ جنس بدنه :

 

  1. جعبه‌ تقسیم برق آلومینیومی (دایکاست)
  2. جعبه ‌تقسیم برق گالوانیزه
  3. جعبه ‌تقسیم برق پلاستیکی (ABS)
  4. جعبه ‌تقسیم برق پلی کربنات
  5. جعبه‌ تقسیم برق ضد انفجار

 

 

جی بی (J B) برق ضد انفجار :                      

جعبه تقسیم برق یا Junction Box ضد انفجار یا به اصطلاح دیگر محفظه ضد انفجار دارای اجزای الکتریکی مختلف مانند سوئیچ ، سوکت ، ترانسفورماتور و کنترل و دستگیره برای حفظ محیط اطراف ازخطرات برق است . این محفظه ضد جرقه با به کارگیری فن آوری به روز در برابر جرقه ، انفجار و شوک الکتریکی مقاوم است همچنین قابلیت تحمل دمای شدید را دارد.

استفاده از این جعبه تقسیم های برق یک راه حل ایده آل برای جلوگیری از خسارت های شدید برای محیط های خطرناک مستعد انفجار می باشد . محفظه حفاظتی ضد انفجار بسته به محل استفاده و سطح حفاظت آنها ارائه می گردد .در اینجا به شرح مشخصات فنی جعبه تقسیم برق ضد انفجار می پردازیم .این جعبه ‌تقسیم برق ها در ابعاد مختلف طراحی و تولید می شوند.

طول جانکشن باکس ها از 250 میلیمتر تا 720 میلیمتر.

عرض جانکشن باکس ها از 200 میلیمتر تا 560 میلیمتر.

عمق جانکشن باکس ها از 170 میلیمتر تا 345 میلیمتر می باشند . ضمناً جانکشن باکس ضدانفجار میتواند از جنس آلومینیوم و استنلس استیل و GRP باشد.

                                                  

 

 

انواع باکس ضد انفجار :

 

  • جعبه تقسیم برق ضد انفجار آلومینیوم
  • جعبه تقسیم برق ضدانفجار استنلس استیل
  • جانکشن باکس ضدانفجار GRP

 

جی بی ( J B) برق ضد انفجار آلومینیوم :

 

جعبه تقسیم برق ضد انفجار فلزی آلومینیوم و ضد آب و ضد گرد و غبار مناسب برای نصب و راه اندازی تجهیزات الکتریکی است.این نوع از جعبه تقسیم برق فلزی ضد انفجار آلومنیوم دارای بهترین نوع حفاظت جعبه تقسیم برق ضد انفجار به همراه واشر دور درب ، لولا و دسته درب ، باکس ضد انفجار در ابعاد و اشکال و ضخامت متفاوت به همراه ریل و ترمینال و با قابلیت نصب چراغ سیگنال ضد انفجار شستی های چند حالته ، استپ و استارت ضد انفجار ، آمپرمتر ، …بر روی درب جعبه تقسیم برق ضد انفجار می باشد.  از دیگر محاسن این نوع جانکشن باکس آلومینیوم ضد انفجار و ضد آب که میتوان به آن اشاره کرد قابلیت نصب ریل ، ترمینال، کنتاکتور ، فیوز و … می باشد. همچنین در بدنه این جعبه تقسیم برق از پیچ و مهره های ضد زنگ استفاده شده است.

 

 

 

جی بی ( J B) برق ضدانفجار استنلس استیل :

 

جعبه تقسیم برق ضد انفجار استیل، ساخته شده از فولاد ضد زنگ و مناسب برای تاسیسات الکتریکی می باشد. در محیط های تهاجمی و مرطوب و محیط هایی که دارای مواد خورنده هستند، به دلیل خاصیت ضد زنگی فولاد می توان از این نوع جنس جانکشن باکس ها استفاده نمود . از متعلقات این جعبه تقسیم برق ، به پیچ و مهره ضد زنگ ، واشر EPDM در محل اتصال درب و پیچ داخلی و خارجی می توان اشاره کرد. از این جعبه تقسیم برق می توان در موارد مختلف به عنوان ترمینال باکس ،جانکشن باکس نیز استفاده نمود. این نوع جعبه تقسیم برق ضد انفجار استنلس استیل دارای واشر دور درب و با قابلیت ضد زنگ بودن باکس و معمولا به عنوان ترمینال باکس استفاده می شوند.

 

 

 

 

جانکشن باکس ضدانفجار GRP :

 

جعبه تقسیم برق ضد انفجارGRP از پلی استر تقویت شده با فیبرنوری ساخته می شوند. جعبه تقسیم برق ضد انفجار GRP به دلیل مقاومت در برابر آلودگی روغن های سوختی و شوک مکانیکی و هم چنین سبک بودن و کاربردی بودن، می توانند در تمام کارخانه های صنعتی نصب شوند، به ویژه در مواردی که خطر بالقوه انفجار و یا آتش سوزی وجود دارد. درب جعبه تقسیم دارای یک واشر سیلیکونی است که مقاوم به درجه حرارت پایین و بالا و خوردگی می باشد. این نوع از جعبه تقسیم برق با ضخامت و سایزها و اشکال های متنوع ساخته شده است.

جعبه تقسیم برق ضد انفجار GRP دارای واشر دور درب ، مقاوم در برابر خورندگی، معمولا به عنوان ترمینال باکس استفاده می شوند. این نوع باکس ضد انفجار ایرانی مقاوم در برابر دمای بالا میباشد جنس جعبه تقسیم برق ضد انفجار ایرانیGRP از الیاف پلی استر میباشد این نوع از جعبه تقسیم برق با ضخامت و سایزها و اشکال های متنوع ساخته شده است.

 

 

جی بی ( J B) برق پلی کربنات :

پلی کربنات یکی از سخت‌ترین ماده پلاستیکی شفاف و غیر شفاف می‌باشد. جعبه تقسیم برق پلی کربنات همراه با صفحه مونتاژ فلزی دارای درب شفاف مقاوم در برابر ضربه، تغییر شکل، تغییر رنگ، آتش و خطرات برق‌گرفتگی می‌باشد. این جعبه ‌تقسیم برق‌ ها قابلیت استفاده در فضای باز و محیط‌های مرطوب را دارند. معمولاً از این جعبه ‌تقسیم برق‌ ها به‌عنوان تابلو برق جهت مونتاژ مدارات الکتریکی قدرت و یا فرمان مورداستفاده قرار می‌گیرند.

  

 

 

جعبه ‌تقسیم برق آلومینیومی (دایکاست) :

جعبه‌ تقسیم برق آلومینیومی از آلیاژ آلومینیوم ساخته ‌شده و بسیار محکم و مناسب برای کاربردهای مهندسی مکانیک و اتوماسیون صنعتی است. این جعبه ‌تقسیم برق با توجه به جنس بدنه دارای ویژگی‌های حرارتی و مکانیکی ویژه‌ای است.  این جعبه ‌تقسیم‌ های برق معمولادارای کلاس حفاظتی IP66 بوده و قالب آلومینیوم آن توسط یک پوشش رنگ الکترواستاتیک ضد خش پوشانده می‌شود. به‌طورکلی جعبه ‌تقسیم برق آلومینیومی مناسب برای استفاده در فضاهای باز و مرطوب و پرفشار می‌باشد.

 

 

جعبه ‌تقسیم برق گالوانیزه :

جعبه ‌تقسیم برق گالوانیزه مکانی مناسب برای اتصالات برقی می‌باشد که از اتصالات در برابر خطر دمای بالا و همچنین خوردگی محافظت می‌کند. این نوع جعبه ‌تقسیم برق به دلیل گالوانیزه بودن بدنه از خوردگی محافظت می‌شود.این نوع جعبه ‌تقسیم برق‌ در دو صورت گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد ساخته می‌شود.

 

 

جعبه ‌تقسیم برق پلاستیکی (ABS) :

از مهم‌ترین ویژگی‌های این جعبه ‌تقسیم برق‌ ها می‌توان مقاومت مکانیکی و خاصیت ضد ضربه بودن و همچنین مقاومت شیمیایی و عایق الکتریکی و حرارتی بالا نام برد. مقاوم بودن این جعبه ‌تقسیم برق‌ ها در برابر نور خورشید و قابلیت استفاده در محیط‌های با رطوبت و گردوغبار بالا استفاده از این جعبه ‌تقسیم برق را بیشتر کرده است.